Sinds het kijken van de eerste trailer een hele tijd geleden wil ik de film Pan al zien. Hoe veel negatieve recensies er ook binnenkwamen, ik moest en zou naar de bioscoop gaan om zelf een mening te vormen. Dus toen mijn ouders naar een film wilden omdat we vakantie hebben, wist ik natuurlijk niet hoe snel ik met deze op te proppen kon komen.

Pan’ is het verhaal over een jongen, Peter, die in de tijd van de Tweede Wereldoorlog in een weeshuis in Londen leeft. Naast de capriolen van de verschrikkelijke nonnen is er eigenlijk niet veel actie in zijn leven, tot Peter op een nacht ontvoerd wordt naar Neverland. Daar komt hij erachter dat hij niet zomaar een jongen is, maar precies bij de beschrijving past van de uitverkorene die de slechte piraat Blackbeard zal verslaan en Neverland zal teruggeven aan de elfjes. Samen met James Hook, een man die net als Peter als wees naar Neverland werd gebracht, en Tiger Lily, een prinses van de inheemse stam van het Neverwoods, begint hij aan deze taak. Maar is hij eigenlijk wel de jongen van de voorspelling, en kan hij wel doen wat er van hem wordt verwacht?

Score: 7,5/10

Op een feels-schaal van wiskunde huiswerk (1) tot Fred en George in de Relieken van de Dood (10), hoeveel feels: (Er was even een spannende bijna-tearjerker, maar die was ook al weer snel voorbij. Ik werd eigenlijk vooral vrolijk van deze film, vandaar een 5 en niet lager. Vrolijkheid is immers ook een gevoel)

Na het zien van deze film vraag ik me oprecht af waar al die slechte recensies vandaan komen. Je kan Pan zien als een soort prequel van het welbekende Peter Pan verhaal, en persoonlijk vind ik dat het die rol uitstekend vervuld. Natuurlijk week het verhaal op sommige punten van het originele verhaal af, maar voor mij was dit niet storend en juist wel een verrijking van het verhaal.

Er wordt veel gezegd over de special effects en hoe deze beter hadden gekund. Daar ben ik het tot een zeker punt mee eens. Ja, er waren momenten dat het een beetje opviel dat er werd gefilmd met een greenscreen, en de animatie van de vogels was niet helemaal geweldig. Maar daarnaast? Er was zo veel prachtigs om te zien! Het uitzicht vanaf de rand van het eiland bijvoorbeeld, of de geniale details op de krokodil, of de zwevende bubbels water met zwemmende vissen erin. Niet alles kan even perfect uitgevoerd worden, en de makers van deze film compenseren met gemak door ongelooflijk veel prachtige beelden te geven.

Natuurlijk moet ik ook nog even wat zeggen over de casting. Veel critici klagen over het feit dat er nou niet echt een sterrencast was, wat waar is. Hugh Jackman als Blackbeard was de meest opvallende grote naam, met Cara Delevingne en Amanda Seyfried die kleine bijrolletjes vervulden. Maar om eerlijk te zijn had ik hier totaal geen probleem mee! De jongen die Peter speelde vond ik echt geniaal gecast, en ik geloof dat Levi Miller een gouden toekomst tegemoet gaat. Wow, wat kan die jongen acteren! Rooney Mara was een uitstekende Tiger Lily, en daar hoor ik later ook graag meer van. Garrett Hedlund als James Hook, daarentegen… Het was duidelijk de bedoeling dat het karakter nogal een drama queen was en alles er dik bovenop legt. Helaas werd het al snel duidelijk dat de acteur zelf ook alles ging overdrijven, denkend dat dit de bedoeling was, waarmee hij helemaal de plank missloeg en ongeloofwaardig werd. Het duurde heel lang voordat ik aan hem gewend was en hem serieus kon nemen, wat ik echt een groot minpunt vond.

Pan is een prima film die gewoon nogal veel gezeik heeft gehad. Ik zou hem zeker aanraden, ook voor het hele gezin, aangezien het een 6+/9+ film is. Dit vond ik zelf wel een beetje jammer. Tijdens het kijken van de film kon ik maar niet ophouden met denken hoe anders sommige scenes gedaan zouden zijn als het een 12+ film was geweest. Dat had ik graag willen zien, en vond ik dus ook wel jammer dat het er niet was. Maar natuurlijk snap ik het volkomen, aangezien je zo wel een grote groep kijkers uitsluit van iets wat toch echt een kinder fenomeen is.

Dus, mijn conclusie luidt: Luister niet naar alle slechte recensies en ga voor jezelf beslissen wat je van deze film vindt. Misschien word je wel positief verrast, net als ik!